482
1400/02/28 --- 17:48
دستاور سازمان بسیج علمیبه گزارش خبرگزاری علم و فناوری از زنجان دکتر رحیمی رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی و فناوری کشور در گفتگویی با اشاره به اینکه رهبری بحث علم و پژوهش را در صدر ۷ توصیه خودقرار داده اند اظهار کرد: این نشان از آن است که همه سیاستگذاران و افرادی که در عرصه علمی فعالیت می کنند باید عزمشان در این زمینه راسخ شود.
توصیه به علم و پژوهش در بیانیه گام دوم
دکتر رحیمی با بیان این که رهبری از ما میخواهد که به پا خیزیم و خیزش علمی در کشور راه بیندازیم گفت: بسیج علمی در همین راستا ذیل اسناد بالادستی، نقشه جامع دفاعی کشور و سند راهبردی بسیج، نقشه علمی ۱۰ ساله خود را بر اساس منویات رهبری در بیانیه گام دوم پیگیری میکند.
رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی کشور با اشاره به اینکه سند علمی کشور هفت لایه دارد که یک لایه اش راهبردی است و روح حاکم بر فعالیت های بسیج علمی و پژوهشی است ادامه داد: چشم انداز ها، رسانه، راهبردها، اهداف و در نهایت اقدامات عملیاتی در یک افق زمانی پنج ساله روح حاکم بر لایه راهبردی است.
زیر و بم مرجعیت علمی در اسناد بالا دستی
وی با اشاره به اینکه هدف گذاری علمی کشور در دو بعد اتفاق می افتد افزود: خلق دانش، تولید دانش و در نهایت پیشرفت کشور و رسیدن به مرجعیت علمی که مقدمه رسیدن به تمدن نوین اسلامی است اولین بعد است.
دکتر رحیمی وی با بیان اینکه ما باید در بلندمدت شاخص های مرجعیت علمی را به دست آوریم گفت: در این زمینه دو کار همزمان در بسیج اتفاق میافتد که یکی بسیج ظرفیت های علم و فناوری در راستای خلق و تولید دانش و دیگری علمی کردن تقویت بنیه علمی بسیجیان در داخل بسیج است.
رییس سازمان بسیج علمی و پژوهشی کشور با ابراز اینکه یکی از شاخص هایی که ما را به مرجعیت علمی رهنمون خواهد کرد وجود منابع و سرمایه های انسانی توانمند در خلق و تولید دانش است اظهار کرد: این اتفاق زمانی رخ می دهد که برنامه مدون توانمندسازی هدفمند و هوشمند از سرمایههای انسانی داشته باشیم تا بتوانیم ظرف مدت ۴۰ سال آینده دانشمندانی را تربیت کنیم که در زمان انقلاب اسلامی بتوانند دانشمندان تراز اول جهان باشند به طوری که دانشمندان و دانشگاه های مطرح جهان به دانشمندان ما استناد کنند.
وی افزود: تولید نظریه های جدید، نقد نظریه های جدید، ایجاد هستههای فکر و اندیشه در رسیدن به یک بلوغ فکری در این زمینه لازمه رسیدن به مرجعیت علمی در کشور است و همچنین وجود نشریات مهم در کشور که دانشجویان تحصیلات تکمیلی بتوانند مقالات خود را در آنها چاپ کنند که خروجی آن بتواند نیاز کشور را رفع کنند.
رویکرد مسئله محوری
دکتر رحیمی با اشاره به اینکه احصاء نظام مسائل اولویت دار شهرستانها استانها و کشور در موضوعات مختلف شکل گرفته است گفت: برای حل این مسائل راهبردی داریم به نام حل مسائل اولویت دار مانند کشاورزی که میتوانند خلق و تولید ثروت برای کشور داشته باشند و همچنین می توانند اقتصاد مقاومتی را به سمت بالا رشد دهند که برای حل آنها از کارگزاریها مانند شرکت های دانش بنیان، مراکز تحقیقاتی، دانشگاهها، مراکز نوآوری، مراکز رشد، اندیشکده ها،خانه نخبگان و پایگاه های علمی موجود در سطح کشور نیز بهره می گیرند.
رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی کشور با مطرح کردن این که قبل از انقلاب ۱۸۰ مرکز آموزشی در کشور داشتیم ابراز کرد: امروز نزدیک ۲۷۰۰ دانشگاه در کشور وجود دارد یعنی ظرفیت را به صورت زیرساخت در کشور فراهم شده است و برای اینکه بتوانیم فاصله تراز قدرت خود با غرب را کاهش دهیم با حرکت امروزی میسر نمیشود و قطعاً راههای میانبر و حرکت با سرعت و شتاب بیشتری اتفاق بیفتد.
جایگاه علمی ایران
وی با بیان اینکه ایران رتبه ۱۶ در تولید علم را در دنیا داراست افزود: این جایگاه نشان از یک جهش علمی در دنیاست و ایران را در منطقه در رتبه اول قرار داده است اما مقالات که اسناد معتبری هستند، نتوانستهاند آسیبها و مشکلات کشور را حل کنند.
وی ادامه داد: ما حتماً باید این جهش علمی را تبدیل به جریان علمی در کشور بکنیم که اتفاقاتی نیز در این راستا رخ داده است، یکی از آنها خلق فناوریهای مرز شکن است که شرکت های دانش بنیان در این مسیر قدم گذاشته اند و با ایجاد اشتغال های پایدار دانش بنیان خلق ثروت برای کشور می کنند.
رحیمی با اشاره به اینکه با همکاری مجلس وزارت علوم و سایر نهادها باید رتبه بندی اساتید دانشگاه ها از مقاله محوری به سمت مسئله محوری حرکت کند ابراز کرد: مقاله در هر جهت برای ما مهم است چرا که مقاله تولید علم است اما سیاستگذاری در کشور در سمتی حرکت می کند که پروژه های ارشد و دکترا مسئله محور باشد و مقالات آنها نیز در سیستم نشر در داخل کشور اتفاق بیوفتد تا دانشجویان نیز معطل چاپ مقاله نباشد و سایر کشور ها نیز مقالات را از زبان فارسی ترجمه کنند و ببرند.
رئیس سازمان بسیج علمی و پژوهشی کشور با مطرح کردن این که رسانه در عبور از جهش علمی به جریان علمی در کشور نقش بسیار مهمی دارد گفت: در فضای مجازی و رسانه نیاز به کار بسیاری داریم که حرکت رسانه می تواند در ترویج فرهنگ کار آفرینی و شناسایی نخبگان کشور ایجاد کند.